Skip to content
vozačka logo Vozačka

Pomoć za vozače početnike

  • Početna
  • Saveti i iskustva
vozačka logo
Vozačka

Pomoć za vozače početnike

Prvi servis nakon dobijanja dozvole – šta moraš da znaš kao novi vozač

Tanja Ranković, 11. jul 2025.11. jul 2025.

Posle silnih časova, odvozanih poligona i napokon – polaganja vožnje, u rukama držiš svoju vozačku dozvolu.

Kakav osećaj, zar ne? Završena je jedna veoma bitna stvar, a ti si sada svoj, nezavisan i slobodan.

Ali, osim što ćeš u saobraćaju biti pažljiv, odgovoran i savestan, takav moraš biti i prema svom vozilu. Već nakon nekoliko meseci vožnje, čeka te nešto što će ti retko koji instruktor uopšte objasniti – prvi veliki servis tvog automobila.

To nije nešto što može da se odlaže za „nekad, kad se setiš˝, već ga moraš obaviti već nakon 1000 do 2000 pređenih kilometara.

Veliki servis je ključan korak koji odlučuje koliko će tvoj auto trajati, da li će trošiti više goriva nego što treba i koliko ćeš novca uštedeti ili baciti u godinama koje slede.

U ovom tekstu saznaćeš:

  • kada i zašto moraš da obaviš prvi servis,
  • šta sve obuhvata,
  • gde da ga obaviš, a da ne budeš prevaren,
  • koliko sve to košta, bez zamki i nepoznatih troškova.

Sa nama si na sigurnom terenu i posle čitanja, moći ćeš odmah da sedneš u auto i „oteraš˝ ga na veliki servis.

Priprema za prvi servis – vodič korak po korak

Prvi servis nakon dobijanja dozvole
Servis vozila obuhvata pregled, održavanje i zamenu potrošnih delova radi bezbedne vožnje

Kada se pripremaš za ovaj korak, najvažnije je da odabereš pravi auto-servis ili majstora i da se pomiriš sa tim da ćeš morati da izdvojiš jednu možda ne baš tako malu sumu novca.

Ali, ono što ne platiš na mostu, platićeš na ćupriji, a svakako je bolje da ga obaviš onda kad treba nego da posle plaćaš i popravke ili daješ za gorivo više nego što bi stvarno morao.

1. Kada se radi prvi servis?

Ako voziš nov auto, proizvođač najčešće propisuje prvi servis posle 1.000 do 2.000 km ili najkasnije u prvih 6 meseci, u zavisnosti od toga šta prvo dođe.

Kod polovnih automobila, ako nisi siguran da je pre kupovine urađena „generalka˝, najbolje je da ga uradiš odmah nakon što pređeš 1.000 do 1.500 km, da bi znao na čemu si.

Nemoj čekati da se desi problem. Servis je preventiva, tu je da te poštedi dodatnih troškova.

2. Gde da ga obaviš?

Ovlašćeni servis pruža stručnu dijagnostiku i popravku vozila uz originalne delove i garanciju

Možeš da biraš:

  • Ovlašćeni servis (ako imaš nov auto pod garancijom – obavezno ideš tamo!),
  • Provereni nezavisni servis (za starija vozila, ova opcija je često je povoljnija ali najpametnije je tražiti preporuku i proveriti ocene (i cene) pre zakazivanja termina.
  • „Majstor u kraju“ – Da, komšija je možda iskusan i stručan, a možda i nije. Ovo može biti povoljnije rešenje, ali nosi veći rizik ako osoba nije proverena

3. Šta poneti na prvi servis?

Kada voziš auto na veliki servis, ne moraš da nosiš ceo dosije kao za registraciju, ali postoje stvari koje treba da imaš sa sobom i da znaš zašto ih nosiš.

1. Servisnu knjižicu

Servisna knjižica je knjižica koja dolazi uz vozilo (obično u setu sa uputstvom za upotrebu) i služi za beleženje svih urađenih servisa i radova.

U njoj se evidentira:

  • datum servisa,
  • kilometraža u trenutku servisa,
  • šta je zamenjeno,
  • potpis i pečat servisera.

Da li je svaki auto ima?

Što se novih automobila tiče, oni uvek dolaze sa servisnom knjižicom, jer je to deo garancije.

Već kod kupovine polovnog automobila, to zavisi od prethodnog vlasnika.

Ako je on održavao vozilo u ovlašćenom servisu, velika je verovatnoća da knjižica postoji.

Ukoliko nema knjižice, to ne znači automatski da je auto loš, ali znači da nemaš pisani trag o istoriji održavanja.

U slučaju da nemaš knjižicu, zatraži da ti servis da račun i specifikaciju radova.

Možeš i sam da vodiš digitalnu evidenciju, jednostavno u Google Sheets fajlu.

2. Saobraćajnu dozvolu

Zakonski, ti ne moraš da je pokažeš, ali:

  • Ako si u ovlašćenom servisu, će možda želeti da evidentiraju servis po šasiji vozila.
  • Dijagnostika ili neke dublje provere mogu zahtevati podatke iz saobraćajne dozvole.
  • Ukoliko je potrebno izdavanje fakture ili garancije na delove, to se često radi na osnovu registracije vozila.

Dakle nošenje saobraćajne dozvole na veliki servis nije obavezno po zakonu, ali je korisno i većina servisera će je tražiti bar da bi prepisali podatke.

Da li je obavezno da se servis evidentira?

Zakonski, opet, nije obavezno da evidentiraš servis, pogotovo kod starijih automobila ili ako ga radiš u nezavisnom servisu.

Ali evo zašto apsolutno treba da to uradiš:

  • Zbog prodaje auta u budućnosti, jer kupci vole da vide servisnu istoriju.
  • Zbog praćenja troškova i zamena, da bi znao kada si zadnji put menjao ulje, filter, kočnice…
  • Ako koristiš garanciju, moraš imati dokaz kad je i gde servis urađen.

Zbog osiguranja u nekim slučajevima (npr. kasko pokrića), zato što ti redovno održavanje može olakšati naplatu štete.

Kako izgleda servis i šta sve podrazumeva?

Veliki servis podrazumeva zamenu zupčastog kaiša, vodene pumpe i ostalih ključnih delova prema preporuci proizvođača

Veliki servis na kolima obično traje između 1 i 3 sata, u zavisnosti od kompleksnosti.

Po završetku, trebalo bi da ti svi profesionalni servisi daju račun i listu radova.

Obavezno ih zatraži, to je tvoj dokaz o urađenom servisu.

A evo šta bi sve trebalo da serviser uradi na tvom automobilu:

  • Zamenu motornog ulja

Ovo je najvažniji deo. Ulje štiti motor od pregrevanja i trenja. Ako ne znaš koje ulje koristi tvoj auto, to je pitanje broj 1 za majstora.

  • Zamenu uljnog filtera

Filter skuplja nečistoće iz ulja. Ako ostane staro, novo ulje brzo postane neefikasno.

  • Zamenu filtera vazduha

Vazduh mora biti čist da bi sagorevanje bilo optimalno. Prljav filter znači veću potrošnju i manje snage.

  • Zamenu filtera kabine (klime)

Ne utiče na motor, ali utiče na tvoje zdravlje i kvalitet vazduha u kabini.

  • Vizuelnu kontrolu sistema

Pregledaju se kočnice, amortizeri, vešanje, creva i kaiševi – sve ono što može biti potencijalna opasnost ako otkaže.

  • Dijagnostika elektronike (ako imaš noviji auto)

Priključuju tvoj auto na računar i proveravaju da li ECU (elektronska kontrolna jedinica) javlja neke greške.

Koliko košta prvi servis?

koliko košta veliki servis
Cena velikog servisa zavisi od modela vozila i kreće se od 30.000 do 80.000 dinara

Cena može da varira u zavisnosti od tipa vozila, odnosno njegovog motora, kvaliteta delova, lokacije servisa i toga da li se rade neke dodatne provere.

Evo okvirnog prikaza koliko te može koštati prvi veliki servis automobila:

Stavka Prosečna cena (RSD)
Motorno ulje (5L) 3.500 – 6.000
Uljni filter 600 – 1.200
Filter vazduha 800 – 1.500
Filter kabine 700 – 1.300
Ruke/mehaničar 1.500 – 3.000
Dijagnostika (po potrebi) 1.000 – 2.000

Kada se sve izračuna, ukupan trošak velikog servisa izađe oko 8.000 do 15.000 dinara, u zavisnosti od modela vozila i servisa.

U ovlašćenim servisima cena može ići i do 20.000 do 25.000 dinara, ali imaj u vidu da tu dobijaš i garanciju na rad.

FAQ – Najčešća pitanja koja treba da postaviš na prvom servisu

Spoiler title
Sledeći servis se najčešće radi na svakih 10.000 do 15.000 km ili jednom godišnje, što zavisi od proizvođača i uslova vožnje.

Mali servis podrazumeva zamenu ulja i filtera (ulja, vazduha, kabine), dok se veliki servis radi na svakih 60.000 do 100.000 km i uključuje zamenu zupčastog kaiša, vodene pumpe, španera, itd.

Pitaj servisera da proveri u kakvom je stanju kaiš, jer kvar koji on prouzrokuje može biti fatalan za motor.

Da li je ulje koje mi sipate originalno? Koji je njegov kvalitet?
Ulje mora odgovarati specifikacijama proizvođača vozila (npr. 5W-30, ACEA C3). Pitaj majstora koje ulje koristi, posebno obrati pažnju na brend i viskozitet i zatraži da vidiš ambalažu. Ako nije siguran ili izbegava odgovor – idi u drugi servis.
Koliko još kilometara mogu da vozim pre nego što budem morao da zamenim kočnice?
Serviser može proceniti stanje kočionih pločica i diskova prilikom pregleda.

Ako su istrošeni više od 70%, preporučuje se zamena. Pitanje je važno jer loše kočnice znače manju bezbednost i veći trošak kasnije.

Koliko goriva moj auto realno troši i da li je to normalno?
Pitaj servisera da pogleda parametre iz ECU jedinice (ako imaš dijagnostiku) i da li postoje indikacije većeg sagorevanja goriva.

Ako ti auto troši više nego što bi trebalo (npr. 9L umesto 6.5L), moguće su tri stvari: filteri su zapušeni, senzor temperature ne radi dobro ili gume nisu pravilno napumpane.

Koje gorivo da sipam?
Većina automobila može da koristi Europremium BMB 95, ali noviji motori bolje rade i traju duže ako koristiš kvalitetnija goriva – kao što su Evo, MaxxMotion, G-Drive, itd.

Posebno kod benzinskih motora sa direktnim ubrizgavanjem, aditivi iz boljeg goriva sprečavaju stvaranje naslaga.

Da li mogu sam da proveravam ulje, tečnosti i gume? Kako?
Da, i trebalo bi da to radiš bar jednom mesečno.

Pitaj servisera da ti pokaže gde je merač ulja, kako se doliva tečnost za stakla, kako se proverava rashladna tečnost i koliko bara treba imati u gumama.

Većina vozača to ignoriše, dok im motor ne „zariba“ ili guma ne pukne u vožnji.

Da li su moji amortizeri i trap u dobrom stanju?
Vizuelna i testna provera trapova i amortizera deo su svakog ozbiljnog servisa.

Pitaj da li ima lufta, curenja ulja ili neobičnog ponašanja. Ako ti auto „šeta“ na putu ili čuješ lupkanje, moguće je da moraš da popraviš trap.

Mogu li da donesem svoje delove?
U mnogim servisima možeš. Svakako, pitaj unapred.

Ako si našao jeftinije ulje ili filtere online ili u prodavnici auto delova, možeš ih doneti, ali serviser neće dati garanciju na rad ako su delovi lošeg kvaliteta.

Da li moj auto ima neku grešku na sistemu elektronike?
Ako je servis opremljen dijagnostičkom opremom (što svaki ozbiljan servis ima), moći će da očitaju kodove grešaka sa ECU jedinice.

To ti može otkriti problem pre nego što se pojavi kao kvar, na primer loš senzor temperature, lambda sonda, EGR ventil…

Da li postoji nešto što ne treba da ignorišem, a što ne ulazi u ovaj servis?
Da. Pitaj servisera da proveri:
– Akumulator (posebno pred zimu),
– Stanje guma i dubinu šare,
– Rashladnu tečnost (da li štiti od smrzavanja),
– Tečnost za kočnice (menja se na 2 do 3 godine).

Iskusan serviser bi to trebalo da ti kaže i bez pitanja, ali ne škodi da se ipak raspitaš, da bi znao na čemu si.

Čuvaj auto i on će čuvati tebe

Automobil je investicija koja nije jednokratna. Ništa ne traje večno i ništa ne može doveka da radi pouzdano i bez greške.

Odgovornost prema drugima i prema sebi u saobraćaju ne znači samo to da ne voziš ako si pod dejstvom alkohola ili ti se spava.

Obaveza koja ide uz posedovanje automobila je njegovo redovno i savesno održavanje, jer auto nije samo sredstvo.

On je tvoj saputnik na svakoj kiši, u gužvi, izlasku i na putovanju. I kao što ti vodiš računa o sebi, tako moraš i o njemu. Odlazak na veliki servis isto je što i tvoja poseta lekaru. Tu se serviser brine o „zdravlju˝ tvog vozila.
Novac koji daš nije bačen, on je uložen u to da te auto duže služi i da bude bezbedan i za tebe i za druge. Vozilo koje se redovno održava, ne izneveri kada je najpotrebnije.

Zato, oko na brojač kilometara i znaćeš kada da zakažeš veliki servis.
Kada ti sledeći put hitno zatreba za nešto važno, moći ćeš da budeš siguran da je tvoje vozilo spremno za izazove i nepredviđene situacije, jer nisi odlagao veliki servis.
Čuvaj svoj auto i on će uzvratiti svakim pouzdanim kilometrom.

Bliske teme

  • Probna vozačka 2025: pravila, ograničenja i šta kad…
Saveti i iskustva ovlašćeni servisservis vozila

Kretanje članka

Prethodni post
Sledeći post

Slični postovi

Saveti i iskustva

Kako naučiti bočno parkiranje? Korak po korak i saveti vodič za početnike

2. septembar 2024.11. april 2025.

Bočno parkiranje za mnoge početnike predstavlja izazov zbog kojeg se često osećaju nervozno tokom vožnje….

Pročitaj ceo post
Saveti i iskustva

Kako voziti auto bez straha? Saveti za povećanje samopouzdanja za volanom

31. avgust 2024.11. april 2025.

Strah od vožnje je nešto sa čime se mnogi od nas suočavaju, posebno u početku….

Pročitaj ceo post
Saveti i iskustva

Probna vozačka 2025: pravila, ograničenja i šta kad auto stane

11. jul 2025.11. jul 2025.

Probna vozačka dozvola u Srbiji predstavlja privremenu vozačku dozvolu koja se izdaje nakon položenog vozačkog…

Pročitaj ceo post

Naši tek objavljeni članci

  • Probna vozačka 2025: pravila, ograničenja i šta kad auto stane
  • Prvi servis nakon dobijanja dozvole – šta moraš da znaš kao novi vozač
  • Koliko dugo traje važenje lekarskog uverenja za vozačku dozvolu?
  • Znakovi u vožnji koje kandidati najčešće mešaju – mini test za proveru znanja
  • Koja je razlika između znakova opasnosti, obaveštenja i obaveze?
  • Da li si spreman za volan? 7 znakova da je vreme za auto školu
  • Kako naučiti bočno parkiranje? Korak po korak i saveti vodič za početnike
  • Koncentracija u vožnji – ključ sigurnosti u saobraćaju
  • Kako voziti auto bez straha? Saveti za povećanje samopouzdanja za volanom
  • Znate li kada imate prvenstvo? Sve o pravilu desne strane

Kategorije

  • Saveti i iskustva
  • Znakovi

Kontaktirajte nas
workspace@vozacka.rs

Pravila korišćenja i privatnosti

Politika privatnosti

Uslovi korišćenja
©2025 Vozačka | WordPress Theme by SuperbThemes