Posle silnih časova, odvozanih poligona i napokon – polaganja vožnje, u rukama držiš svoju vozačku dozvolu.
Kakav osećaj, zar ne? Završena je jedna veoma bitna stvar, a ti si sada svoj, nezavisan i slobodan.
Ali, osim što ćeš u saobraćaju biti pažljiv, odgovoran i savestan, takav moraš biti i prema svom vozilu. Već nakon nekoliko meseci vožnje, čeka te nešto što će ti retko koji instruktor uopšte objasniti – prvi veliki servis tvog automobila.
To nije nešto što može da se odlaže za „nekad, kad se setiš˝, već ga moraš obaviti već nakon 1000 do 2000 pređenih kilometara.
Veliki servis je ključan korak koji odlučuje koliko će tvoj auto trajati, da li će trošiti više goriva nego što treba i koliko ćeš novca uštedeti ili baciti u godinama koje slede.
U ovom tekstu saznaćeš:
- kada i zašto moraš da obaviš prvi servis,
- šta sve obuhvata,
- gde da ga obaviš, a da ne budeš prevaren,
- koliko sve to košta, bez zamki i nepoznatih troškova.
Sa nama si na sigurnom terenu i posle čitanja, moći ćeš odmah da sedneš u auto i „oteraš˝ ga na veliki servis.
Priprema za prvi servis – vodič korak po korak

Kada se pripremaš za ovaj korak, najvažnije je da odabereš pravi auto-servis ili majstora i da se pomiriš sa tim da ćeš morati da izdvojiš jednu možda ne baš tako malu sumu novca.
Ali, ono što ne platiš na mostu, platićeš na ćupriji, a svakako je bolje da ga obaviš onda kad treba nego da posle plaćaš i popravke ili daješ za gorivo više nego što bi stvarno morao.
1. Kada se radi prvi servis?
Ako voziš nov auto, proizvođač najčešće propisuje prvi servis posle 1.000 do 2.000 km ili najkasnije u prvih 6 meseci, u zavisnosti od toga šta prvo dođe.
Kod polovnih automobila, ako nisi siguran da je pre kupovine urađena „generalka˝, najbolje je da ga uradiš odmah nakon što pređeš 1.000 do 1.500 km, da bi znao na čemu si.
Nemoj čekati da se desi problem. Servis je preventiva, tu je da te poštedi dodatnih troškova.
2. Gde da ga obaviš?

Možeš da biraš:
- Ovlašćeni servis (ako imaš nov auto pod garancijom – obavezno ideš tamo!),
- Provereni nezavisni servis (za starija vozila, ova opcija je često je povoljnija ali najpametnije je tražiti preporuku i proveriti ocene (i cene) pre zakazivanja termina.
- „Majstor u kraju“ – Da, komšija je možda iskusan i stručan, a možda i nije. Ovo može biti povoljnije rešenje, ali nosi veći rizik ako osoba nije proverena
3. Šta poneti na prvi servis?
Kada voziš auto na veliki servis, ne moraš da nosiš ceo dosije kao za registraciju, ali postoje stvari koje treba da imaš sa sobom i da znaš zašto ih nosiš.
1. Servisnu knjižicu
Servisna knjižica je knjižica koja dolazi uz vozilo (obično u setu sa uputstvom za upotrebu) i služi za beleženje svih urađenih servisa i radova.
U njoj se evidentira:
- datum servisa,
- kilometraža u trenutku servisa,
- šta je zamenjeno,
- potpis i pečat servisera.
Da li je svaki auto ima?
Što se novih automobila tiče, oni uvek dolaze sa servisnom knjižicom, jer je to deo garancije.
Već kod kupovine polovnog automobila, to zavisi od prethodnog vlasnika.
Ako je on održavao vozilo u ovlašćenom servisu, velika je verovatnoća da knjižica postoji.
Ukoliko nema knjižice, to ne znači automatski da je auto loš, ali znači da nemaš pisani trag o istoriji održavanja.
U slučaju da nemaš knjižicu, zatraži da ti servis da račun i specifikaciju radova.
Možeš i sam da vodiš digitalnu evidenciju, jednostavno u Google Sheets fajlu.
2. Saobraćajnu dozvolu
Zakonski, ti ne moraš da je pokažeš, ali:
- Ako si u ovlašćenom servisu, će možda želeti da evidentiraju servis po šasiji vozila.
- Dijagnostika ili neke dublje provere mogu zahtevati podatke iz saobraćajne dozvole.
- Ukoliko je potrebno izdavanje fakture ili garancije na delove, to se često radi na osnovu registracije vozila.
Dakle nošenje saobraćajne dozvole na veliki servis nije obavezno po zakonu, ali je korisno i većina servisera će je tražiti bar da bi prepisali podatke.
Da li je obavezno da se servis evidentira?
Zakonski, opet, nije obavezno da evidentiraš servis, pogotovo kod starijih automobila ili ako ga radiš u nezavisnom servisu.
Ali evo zašto apsolutno treba da to uradiš:
- Zbog prodaje auta u budućnosti, jer kupci vole da vide servisnu istoriju.
- Zbog praćenja troškova i zamena, da bi znao kada si zadnji put menjao ulje, filter, kočnice…
- Ako koristiš garanciju, moraš imati dokaz kad je i gde servis urađen.
Zbog osiguranja u nekim slučajevima (npr. kasko pokrića), zato što ti redovno održavanje može olakšati naplatu štete.
Kako izgleda servis i šta sve podrazumeva?

Veliki servis na kolima obično traje između 1 i 3 sata, u zavisnosti od kompleksnosti.
Po završetku, trebalo bi da ti svi profesionalni servisi daju račun i listu radova.
Obavezno ih zatraži, to je tvoj dokaz o urađenom servisu.
A evo šta bi sve trebalo da serviser uradi na tvom automobilu:
- Zamenu motornog ulja
Ovo je najvažniji deo. Ulje štiti motor od pregrevanja i trenja. Ako ne znaš koje ulje koristi tvoj auto, to je pitanje broj 1 za majstora.
- Zamenu uljnog filtera
Filter skuplja nečistoće iz ulja. Ako ostane staro, novo ulje brzo postane neefikasno.
- Zamenu filtera vazduha
Vazduh mora biti čist da bi sagorevanje bilo optimalno. Prljav filter znači veću potrošnju i manje snage.
- Zamenu filtera kabine (klime)
Ne utiče na motor, ali utiče na tvoje zdravlje i kvalitet vazduha u kabini.
- Vizuelnu kontrolu sistema
Pregledaju se kočnice, amortizeri, vešanje, creva i kaiševi – sve ono što može biti potencijalna opasnost ako otkaže.
- Dijagnostika elektronike (ako imaš noviji auto)
Priključuju tvoj auto na računar i proveravaju da li ECU (elektronska kontrolna jedinica) javlja neke greške.
Koliko košta prvi servis?

Cena može da varira u zavisnosti od tipa vozila, odnosno njegovog motora, kvaliteta delova, lokacije servisa i toga da li se rade neke dodatne provere.
Evo okvirnog prikaza koliko te može koštati prvi veliki servis automobila:
Stavka | Prosečna cena (RSD) |
---|---|
Motorno ulje (5L) | 3.500 – 6.000 |
Uljni filter | 600 – 1.200 |
Filter vazduha | 800 – 1.500 |
Filter kabine | 700 – 1.300 |
Ruke/mehaničar | 1.500 – 3.000 |
Dijagnostika (po potrebi) | 1.000 – 2.000 |
Kada se sve izračuna, ukupan trošak velikog servisa izađe oko 8.000 do 15.000 dinara, u zavisnosti od modela vozila i servisa.
U ovlašćenim servisima cena može ići i do 20.000 do 25.000 dinara, ali imaj u vidu da tu dobijaš i garanciju na rad.
FAQ – Najčešća pitanja koja treba da postaviš na prvom servisu
Čuvaj auto i on će čuvati tebe
Automobil je investicija koja nije jednokratna. Ništa ne traje večno i ništa ne može doveka da radi pouzdano i bez greške.
Odgovornost prema drugima i prema sebi u saobraćaju ne znači samo to da ne voziš ako si pod dejstvom alkohola ili ti se spava.
Obaveza koja ide uz posedovanje automobila je njegovo redovno i savesno održavanje, jer auto nije samo sredstvo.
On je tvoj saputnik na svakoj kiši, u gužvi, izlasku i na putovanju. I kao što ti vodiš računa o sebi, tako moraš i o njemu. Odlazak na veliki servis isto je što i tvoja poseta lekaru. Tu se serviser brine o „zdravlju˝ tvog vozila.
Novac koji daš nije bačen, on je uložen u to da te auto duže služi i da bude bezbedan i za tebe i za druge. Vozilo koje se redovno održava, ne izneveri kada je najpotrebnije.
Zato, oko na brojač kilometara i znaćeš kada da zakažeš veliki servis.
Kada ti sledeći put hitno zatreba za nešto važno, moći ćeš da budeš siguran da je tvoje vozilo spremno za izazove i nepredviđene situacije, jer nisi odlagao veliki servis.
Čuvaj svoj auto i on će uzvratiti svakim pouzdanim kilometrom.